چرا این چک لیست سئو را انتخاب کنیم ؟

کامل ترین چک لیست سئو در 8 بخش منظم و مهندسی شده.

چکیده پر فروش ترین کتاب سئو در وبسایت آمازون از زبان آدام کلارک

ترجمه دقیق به همراه راه حل های اجرایی اضافه شده برای فارسی زبانان

مورد تایید گوگل و سایت های ارائه دهنده خدمات سئو مانند MOZ و ahrefs

چرا به چک لیست سئو نیاز داریم ؟

1- ایجاد یک نقشه راه برای سئو سایت

2- مشخص بودن مراحل انجام کارها برای سئو سایت

3- ازیاد نبردن مرحله ای از سئو

4- داشتن اشراف کامل به مراحل انجام شده برای سئو سایت

5- استفاده از چک لیستی که توسط محققین سئو نوشته شده و به تجربه استفاده شده

به نظر من بهترین راه سئو کردن یک وب سایت ، مطالعه و بررسی یک چک لیست کامل و جامع سئو است، چک لیستی که توسط محقیق سئو نوشته شده باشد.

سوخت سئو سایتت رو تامین کن تا برسی لینک یک گوگل

تحقیق کلمه کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی مهم ترین و ابتدایی ترین گام برای افزایش رتبه یک سایت در موتور جستجو است. با توجه به‌ افزایش تعداد فروشگاه‌های اینترنتی و محتوا فارسی ، کسب و کاری پیروز است که بتواند کلمات کلیدی متناسب با موضوع سایت خود را انتخاب کند و بهترین استراتژی را برای آن‌ها در سئو و محتوای به کار ببرد. به همین علت است که سئو کاران تأکید زیادی بر تحقیق کلمات کلیدی قبل از شروع کار می‌کنند.

سئو On Page

به مجموعه عوامل موثر در خود وب سایت شما سئو داخلی سایت یا همان On-Page SEO می گویند . وقتی از سئوی داخلی یا On-page SEO حرف می‌زنیم، مقصود کار کردن روی وب‌سایت خودمان است؛ یعنی جاهایی که اختیار و کنترل کامل روی آن‌ها داریم. به عنوان مثال وقتی روی عنوان اصلی مطالب سایت و عناوین فرعی، کلمات کلیدی به‌کار رفته در متن، آدرس URL، لینک سازی داخلی، افزایش سرعت سایت وقت می‌گذارید، مشغول بهینه سازی داخلی سایت یا On-page SEO هستید.

سئو Off Page

سئو خارجی به اقداماتی که خارج از سایت شما انجام می شود تا در نتایج صفحات موتورهای جستجو تاثیر بگذارد گفته می شود. بهینه سازی سئوی خارجی برای رتبه بندی بهتر در نتایج جستجو و درک و محبوبیت بهتر سایت و کسب اعتماد و افزایش قدرت یک وبسایت است. تمرکز اصلی Off-Page SEO بر افزایش اعتبار دامنه از طریق دریافت بک ‌لینک از دیگر سایت‌ها می باشد.

ابزار های مهم تحلیل سئو

تفاوتی ندارد سایت شما رتبه یک را دارد یا رتبه n ، همواره باید سایت  بررسی، رصد و انالیز شود تا نقاط قوت و ضعف سایت شناسایی شود تا در جهت رفع آن اقدام کنیم. داشتن اطلاعات کافی درباره کلمات کلیدی مهمی که جستجوی آنها ترند است، همچنین بررسی لینک های نامعتبر سایت از جمله مواردی است که برای هر کدام، ابزارهایی برای بررسی و رصد آنها در اینترنت وجود دارد. در واقع ابزار سئو (SEO)، سایت‌هایی هستند که بتوان از طریق آنها سایت را به لحاظ رعایت تمام جوانب و زوایای مختلف، آنالیز و بررسی نمود. آنالیز وب سایت در گوگل، می‌تواند به عنوان یکی از معیارهای این آنالیز قرار گیرد. اکثر می‌تواند هزینه‌ای را در بر داشته باشد.

رفع ایرادات سئو نشدن

گاهی اوقات با وجود رعایت تمام نکات مهم برای سئو باز هم گوگل سایت ما را ایندکس نمی کند. اینجاست که باید دست به آچار شد و عیب های سایت رو بکشیم بیرون. برای این کار یک سری ترفند و نکته براتون داریم.

بررسی اثر تغییرات بر سایت

متاسفانه هیچ پاسخ قطعی برای اینکه در چه مدت اقدامات بهبود SEO نتیجه می دهد وجود ندارد. به این دلیل که هیچ کس کنترل موتورهای جستجو و الزامات همیشه در حال تغییر آن در دست ندارد. به علاوه، هر سایت متفاوت است. شما به سادگی نمیتوانید در ساعتها، روزها، هفته ها یا ماهها اندازهگیری کنید که SEO چه مدت طول خواهد کشید و همچنین نمیتوانید ساعتهای کاری را که باید بر روی سئو صرف می شود را اندازهگیری کنید. هیچ راه سریع برای بهبود رتبه بندی وب سایت وجود ندارد. شما باید مقدار قابل توجهی از وقت خود را بر روی استراتژی SEO خود را صرف کنید، اما این تلاش به آرامی، اما قطعا نتیجه خواهد داد. مانند لاک پشت و خرگوش، استقامت برتری می آورد، فقط برای رسیدن به هدف خود، مدامت در بهبود را حفظ کنید.

چک لیست سئو در اینترنت رایگان هست، چرا باید این چک لیست سئو رو بخریم ؟

چک لیست کلمه کلیدی

مناسب برای تازه کاران

رایگان
آپدیت دائمی
پوشش سر فصل تحقیق کلمه کلیدی
1 سر فصل
فایل دانلودی در قالب اکسل

خواندن مقاله چک لیست سئو

مناسب برای کسابی که حالت های کناری براشون مناسب نیست!!

رایگان
کامل ترین مقاله سئو
پوشش تمام موارد لازم برای سئو
ترجمه بهترین مقالات

من بهترین چک لیست موجود در دنیا رو ترجمه کردم ولی اگر چنانچه براتون مفید نبود وجه شما کاملا برگشت داده خواهد شد چون هدف ارتقا دانش و یادگیری هست نه صرفا فروش.

چک لیست سئو : جامع ترین چک لیست سئو در ایران

یکی از کامل ترین چک لیست های سئو برای سال 2021 را در ادامه برای شما قرار داده ام.

تمام نکات گفته شده در این چک لیست برای  زبان فارسی و در ایران کاربرد دارد.

این مقاله از بخش های زیر تشکیل شده است :

من با استفاده از همین چک لیست تونستم در عرض 1 ماه روی 2 محصول کار کنم و به فروش برسم. اونم در سایتی که به تازگی استارت خورده. البته نه اینکه من الان میلیاردر باشم و کسب درآمد فوق العاده داشته باشم ولی با همین چک لیست اولین 1000 تومنی خودم رو از سایتم بدست آوردم که این خیلی مهمه و در ادامه راه به شما خیلی کمک میکند.

نمودار رشد در سرچ کنسول گوگل

چک لیست مقدماتی سئو

ابتدا راجع به اسکلت و ساختار سئو صحبت خواهیم کرد. در این بخش افزونه ها و ابزاری که برای گرفتن رتبه در گوگل نیاز داریم را معرفی خواهیم کرد.

نیاز نیست تمام مراحل این چک لیست را انجام بدهید.

ولی هر چقدر بیشتر از این لیست پیاده سازی کنید ورودی ترافیک بیشتری جذب خواهید کرد.

1- اتصال سایت به سرچ کنسول

یک ابزار قدرتمند و رایگان برای سئو هست که هر سایتی سرچ کنسول را دارد.

هدف از ایجاد سرچ کنسول بررسی و رصد راندمان سایت شما در نتایج گوگل می باشد.

به همین دلیل ابزار های مفید زیر را در دل خود دارد :

به طور خلاصه در گام اول سئو میبایست گوگل سرچ کنسول را برای سایت فعال کنیم.

2- فعال کردن ابزار وبمستر بینگ

وبمستر تولز بینگ را فعال بفرمایید.

https://www.bing.com/toolbox/webmaster

ممکن است بپرسید چرا بینگ وقتی که بیشتر سرچ ها در گوگل انجام می شود ؟ در جواب باید بگیم اگر اولی گوگل است دومی کدوم موتور جستجو هست ؟ پس ارزشش رو داره!

علاوه بر این وبمستر تولز بینگ آپشن های کوچک دیگری دارد مانند ابزاری برای تحقیق کلمه کلیدی ( که البته وقتی کی ورد پلنر گوگل هست دیگه جایی برای بینگ باقی نمی ماند. )

موتور جستجوگر بینگ

3- اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس

جهت اینکه متوجه شویم افرادی که سایت ما را بازدید کرده اند از کجا امده اند ورفتار شان در سایت ما به چه شکل بوده، بی شک قوی ترین ابزار گوگل آنالیتیکس می باشد.

گوگل آنالیتیکس

این ابزار قابلیت های ویژهای دارد :

مشاهده میزان بازدید کننده ای که از سمت گوگل به سایت ما آمده اند.

پیدا کردن صفحاتی که بیشترین ترافیک را به سمت سایت ما جذب کرده اند.

مشخص شدن افزایش بازدید سایت و رصد مقدار و کیفیت آن.

نمایش اینکه هر کاربر از چه مبدایی به سمت سایت ما آمده است.

نمایش میزان بانس ریت، میزان بازدید صفحات سایتو اینکه هر کاربر چه مدت در سایت ما بوده است.

نکته کنکوری : اتصال بین گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول رو فعال کنید با این کار اطلاعات خیلی خوبی برای رشد SEO سایت خود می توانید پیدا کنید.

4- نصب افزونه یاست سئو.

معروف ترین افزونه سئو برای وردپرس ” یاست ” می باشد. البته رقیب قدرتمندی به نام ” رنگ مث ” هم دارد. که البته توصیه ما برای شروع کار افزونه یوآست یا همان   yoast  می باشد.

با یاست به راحتی میتوانید وبسایت خود را برای گوگل بهینه کنید.

یاست سئو - آموزش طراحی سایت در مشهد

این افزونه حتی در برخی موارد در سئو تکنیکال هم به شما کمک میکند مانند ایجاد robots.txt و sitemaps .

چک لیست کلمه کلیدی

تحقیق کلمه کلیدی ستون سئو است. در این چک لیست من به شما آموزش خواهم داد به چه صورت کلمه کلیدی هایی که مخاطبان شما سرچ می کنند را پیدا کنید.

1- پیدا کردن کلمات کلیدی بلند با استفاده از “Google Suggest”.

یکی از بهترین تریک ها برای پیدا کردن کلمات پر سرچ بلند استفاده از “Google Suggest”. می باشد.

ابتدا کلمه کلیدی ای که برای شما مهم هست را در گوگل سرچ بفرمایید

( مثلا من میخوام روی کلمه link building  کار کنم. )

وقتی کلمه مورد نظر را وارد کردید کلید اینتر را نزنید و صبر کنید و پیشنهادات خود گوگل نمایش داده شود :

تحقیق کلمه کلیدی به روش احسان قسیمی

این پیشنهادات منبع غنی ای هستند چون کاربران بیشتر این کلمات را سرچ کردند و گوگل هم به همین علت این موارد را پیشنهاد می دهد.

مقالات و مطاب خود را پیرامون این پیشنهادات منتشر کنید.

نکته کنکوری : با استفاده از ابزار Keywordtool.io میتوانید اطلاعات بیشتری راجع به کلمات کلیدی بدست آرود.

کیورد تول

2- پیدا کردن کلمات کلیدی اصلی با استفاده از Google Keyword Planner

تنها ابزار رسمی گوگل برای تحقیق کلمه کلیدی The Google Keyword Planner می باشد.

این ابزار به صورت تخصصی برای گوگل ادز ساخته شده است تا  به کاربرانی که میخواهند از خدمات تبلیغات گوگل استفاده کنند خدامت ارائه کند ولی خوشبختانه در حال حاضر بدون ایجاد کمپین تبلیغاتی فعال هم می شود از این ابزار استفاده کرد.

آموزش ساخت اکانت گوگل ادز برای استفاده از کیورد پلنر

3- نگاهی به انجمن های بزرگ و معروف بیاندازید.

رددیت ، کوئرا ، پرشین تولز و سایر فروم های برتر مکان مناسبی هستند تا سوالات کاربران را ببینید و بفهمید کاربران راجع به چه چیزی و چگونه جستجو میکنند تا کلمات کلیدی مهم را پیدا کنید.

4- کلمات کلیدی که رقابت کمتری دارند را با استفاده از kwfinder پیدا کنید.

Kwfinder یک ابزار پولی هست که قسمتی از اطلاعات ان را میتوان رایگان مشاهده کرد ولی برای دسترسی کامل میتوانید با خرید اکانت های اشتراکی که معمولا ماهی 100 هزار تومان هزینه دارد آن را تهیه کنید.

با استفاده از kwfinder میتوانید اطلاعات زیر را بدست آورید :

میزان سرچ

سختی کلمه کلیدی

با استفاده از بررسی این دو پارامتر برای هر کلمه کلیدی ای میتوانید کم رقابت ترین و ساده ترین کیورد را پیدا کنید تا به راحتی در گوگل رنگ بگیرید.

چک لیست سئو داخلی یا همان on-page SEO

حالا نوبت به آن رسیده تا محتواهای داخلی سایت خود را بهبود دهید.

1- کلمه کلیدی خود را در URL به کار ببرید.

وقتی از کلمه کلیدی در url استفاده میکنید به گوگل کمک میشه تا راحت تر موضوع صفحه شما را متوجه بشود. و همچنین نرخ کلیک ارگانیک شما را بهبود می دهد.

نرخ کلیک به رتبه سایت شما

وقتی موقعیت شما در نتایج گوگل به واسطه ی ارتباط بین url و کیورد ارتقا پیدا میکند نرخ کلیک بیشتری طبق عکس بالا جذب خواهید کرد.

مثلا : کیورد هدف من برای این صفحه ” چک لیست سئو ” می باشد. پس url  ای که انتخاب میکنم به این صورت می باشد : ehsanghasimi.ir/seo-checklist

2- استفاده از url های کوتاه

تا حد ممکن از url   های کوتاه استفاده کنید. حتما میپرسید چرا ؟

طبق بررسی ای که سایت بکلینکو روی 11.8 میلیون جستجو در گوگل انجام داده است این نکته مشهود شده است که صفحاتی با لینک های  کوتاه رنک بهتری گرفته اند.

رتبه سایت در مقایسه با طول کلمه کلیدی

3- کلمه کلیدی را در ابتدای تایتل بکار ببرید.

اینکه میبایست از کلمه کلیدی در تگ تایتل استفاده کنیم بر کسی پوشیده نیست.

تگ تایتل منظور همان عنوان اصلی برگه یا نوشته می باشد که در عکس زیر مکان قرار گیری آن را مشاهده می کنید. (در وردپرس و افزونه یاست سئو)

مکان ادیت تگ تایتل در یاست

برای دوستانی که از وردپرس استفاده نمی کنند تگ title  در قسمت head  برگه قرار دارد.

اما بیشتر افراد نمی دانند که کلمه کلیدی را در کجای تگ تایتل قرار دهند.

توصیه ما این است که در ابتدای تگ استفاده کنید.

بعنوان مثال : کلمه کلیدی من برای این مقاله ”  آموزش طراحی سایت ” بوده

استفاده از کیورد در تایتل

همانطور که می بینید عنوان برگه با کلمه کلیدی شروع شده است.

4- تگ عنوان را با اضافه کردن متن جذاب گسترش دهید.

متن جذاب میتوانند یک عبارت یا کلمه باشند.

مانند :

وقتی شما تایتل را با عبارت های جذاب گسترش دهید یک لانگ تیل ایجاد کردیم و اهمیت لانگ تیل رو هم که حتما اطلاع دارید چقدر زیاد هست. تقریبا نیمی از ترافیک ارگانیک سایت شما از سمت لانگ تیل هاست.

مثال از این تکنیک :

آموزش سئو:  به همراه چک لیست سئو 2021

5- استفاده از کلمه کلیدی در 150 کلمه اول.

گوگل روی 100 تا 150 کلمه اول تمرکز بیشتری داره.

پس حتما حداقل یکبار از کلمه کلیدی در این ناحیه استفاده کنید.

مثالی از کاربرد این تکنیک را در مقاله زیر می توانید مشاهده بفرمایید :

استفاده از کلمه کلیدی در 150 کلمه اول

6- استفاده از کلمه کلیدی در تگ های H1, H2, H3 .

به کار بردن کلمه کلیدی در h1  و h2 و یا حتی h3 کمک شایانی به وبسایت شما خواهد کرد.

بعنوان مثال :

اگر دقت کرده باشید در همین مقاله من کلمه کلیدی چک لیست سئو را در اولین زیر بخش استفاده کرده ام.

نحوه استفاده از کلمه کلیدی

این کار به مقاله من کمک میکند تا در رنک بهتری قرار بگیرد.

البته دقت داشته باشید که :

این ترفند معجره نمیکند و تضمین نمیدهد که چون شما در h2 از کلمه کلیدی استفاده کردید حتما در رنک بالاتری قرار بگیرید.

ولی همین نکات ریز و کوچک وقتی در کنار هم قرار میگیرند باعث ایجاد نتایج جذابی خواهند شد.

7- بهینه سازی تصاویر :

تصاویری که شما در مقاله به کار میبرید اطلاعات زیادی در مورد موضوع بحث به کاربر میدهد.

ولی گوگل همانند انسان ها نمیتواند تصاویر را درک کند ( البته هوش مصنوعی گوگل تا حد زیادی رشد کرده است.)

برای کمک به درک بهتر تصاویر توسط گوگل نیاز هست دو بخش را بهینه کنیم :

(نکته اضافه : با بهینه سازی تصویر در این دو بخش شانس شما در قسمت سرچ تصاویر گوگل هم ارتقا پیدا میکند. )

حالا چطور این بهینه سازی را انجام دهیم :

اسم فایل تصویر طوری باشد که به صورت خلاصه آن تصویر را توصیف کند.

فرض بگیرید شما از یک املت عکس توسط گوشی خودتان عکس میگیرید.

اسم آن را بهتر است به این صورت قرار بدهیم.

املت.jpg

( فقط برای اینکه مشخص کنید فارسی بهتر است یا انگلیسی اول اینکه در نظر داشته باشید ببینید گوگل میتونه کلمه شما رو تشخیص بدهد و دوم اینکه کاربرها و جامعه هدف شما با چه کلمه ای بیشتر عکس شما را میشناسند و سرچ میکنند )

و هر موقع که خواستید از این تصویر در سایت خودتان استفاده کنید یک توضیح مختصر در قسمت alt آن قرار دهید.

مثلا در اینجا یک مقاله داریم راجع به املت میتوانیم alt زیر را قرار دهیم :

آلت = املت قهوه خانه ای

این تمام کاری بود که لازم است انجام بدید برای یک سئو حرفه ای.

8- استفاده از مترادف ها و LSI

در زمان های قدیم یک روش گول زدن گوگل این بود که از کلمه کلیدی به تعداد دفعات زیاد در یک صفحه استفاده می شد بدون اینکه ربطی داشته باشند.

ولی الان دیکه کاربرد ندارد. امروزه گوگل هوشمند تر شده.

به جای اینکه 1000 بار از کلمه کلیدی استفاده کنیم  کافی هست از عبارات مترادف و LSI ها استفاده کنیم.(LSI ها به ترکیباتی از کلمه کلیدی گفته می شود که دارای جستجو هستند.)

بعنوان مثال :

فرض کنید قصد داریم برای عبارت “چگونه وبلاگ بسازیم” در گوگل رتبه بگیریم.

ابتدا در قسمت هایی از مقاله دقیقا خود کلمه کلیدی را استفاده کنید سپس از مترادف های آن استفاده کنید، مانند :

چگونه وبلاگ ایجاد کنیم.

ساخت وبلاگ.

چگونگی ایجاد وبلاگ.

چگونه یک وبلاگ با وردپرس بسازیم.

 

تا اینجا بسیار خوب پیش رفتید. 🙂

در مرحله بعد نیاز هست کمی از LSI ها استفاده کنیم.

در سایت LSIGraph.com میتوانید پیشنهاداتی را برای انتخاب LSI بدست بیاورید.

برای ساخت LSI نیاز هست تا کلماتی را با کلمه کلیدی ترکیب کنید و یک جمله معنا دار ایجاد کنیم.

برخی از پیشنهادات سایت LSI graph را انتخاب کنید و در صفحه خود به کار ببرید.

9- استفاده از لینک های خارجی

در مقاله خود از لینک دادن به 5 الی 8 سایت پر قدرت و شناخته شده استفاده کنید.

مثلا در یک مقاله ای که قبلا نوشته بودم به گوگل و ویکی پیدا چند تا لینک دادم.

با این کار به گوگل میفهمانیم که مقاله ما معتبر هست و رفرنس های قوی و خوبی دارد.

10- استفاده از لینک های داخلی

این کار بسیار راحت است چون :

در مقاله خود میتوانید به 2 الی 5 مطلب دیگر در سایت خود لینک بدهید.

نکته کنکوری : انکر تکست لینک ها داخلی دقیقا همان کلمه کلیدی صفحه ای باشد که میخواهیم به آن لینک بدهیم.

بعنوان مثال : در تصویر پایین میتوانید مشاهده کنید که در مقاله افزایش سرعت سایت من چطور با انکرتکست ” هاست داخل کشور یا خارج کشور ” لینک داخل به یکی از مقالات سایتم زده ام.

این کار به گوگل می گوید که صفحه ای که به آن لینک دادم راجع به چه چیزی صحبت می کند.

چک لیست سئو تکنیکال :

این مقاله در صورت حمایت ادامه خواهد داشت. نگارش این مقاله 3 روز کاری تا اینجا زمان برده است اگر تمایل دارید این مقاله و مقالات مفید دیگر منتشر شود حتما در پایان همین صفحه کامنت قرار بدهید و برای دوستان خود به اشتراک بگذارید.

با تشکر

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام آقای قسیمی
    وقتتون بخیر
    من نمیدونم توی این چک لیست چیزی علاوه بر انچه که در دوره آموزش دیدیم وجود داره؟
    اگر اینطوریه بفرمایید که من بخرم این چک لیست رو
    سپاس از لطفتون

    1. سلام و درود
      این چک لیست جمع بندی مطالبی هست که در دوره آموزش سئو توضیح داده شده است.
      چک لیست برای مرتب سازی ذهن و داشتن یک مسیر سئو منظم مفید است.
      چک لیست رایگان هم قرار دادیم میتونید اونو دانلود بفرمایید اگر براتون مفید بود نسخه پولی رو خریداری بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرسنجی